Algemene voorwaarden De Handvrouw
E-mail: info@dehandvrouw.nl
Website: www.dehandvrouw.nl
Deze algemene voorwaarden zijn herzien op 25 mei 2025.
Voor consumenten
Artikel 1 – Definities
- De Handvrouw: De Handvrouw, gevestigd te Haarlemmerliede, KvK-nummer 84960132.
- Consument: een individu die als privépersoon handelt.
Artikel 2 – Afspraak maken
Een afspraak kan je maken via het online formulier op de website, via de telefoon of e-mail. Boek je een consult, workshop of training, dan ga je akkoord met de algemene voorwaarden van De Handvrouw. Ik ga zorgvuldig om met jouw gegevens en houd me aan een geheimhoudingsplicht. Voor meer informatie over privacy kun je de privacyverklaring lezen.
Artikel 3 – Tarieven
De prijzen op de website zijn altijd inclusief 21% btw, tenzij anders vermeld en onder voorbehoud van typefouten. Voor workshops of trainingen die op maat worden gemaakt, geldt een afgesproken prijs. Hiervoor ontvangt de consument een offerte. Deze is 30 dagen geldig.
In het geval van een actie of aanbieding, geldt de kortingsprijs alleen tijdens de actieperiode. Na afloop van de actieperiode kunnen er geen rechten meer ontleend worden aan de korting.
Artikel 4- Betaalwijze
Het betalen van een consult kan digitaal middels het scannen van een QR-code of contant in de praktijk direct na de afspraak. Voor workshops en trainingen geldt dat deze minimaal een week van te voren betaald dienen te worden. Hiervoor ontvang je een factuur.
Artikel 5 – Annuleringsvoorwaarden / Herroepingsrecht
Als consument geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd begint zodra de afspraak is gemaakt. Er kan gebruik worden gemaakt van de bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@dehandvrouw.nl. Indien een afspraak is gemaakt via het online formulier op de website, kan de afspraak ook geannuleerd of verplaatst worden via de bevestigingsmail die je hebt ontvangen.
Een consult mag je tot 48 uur van tevoren kosteloos annuleren en/of verplaatsen naar een andere datum. In dien de afspraak binnen 48 uur plaatsvindt en je afzegt, ben ik genoodzaakt om 50% in rekening te brengen.
Een workshop of online training kan tot een week voor aanvang kosteloos worden geannuleerd/verplaatst. Annuleer je binnen een week voor aanvang? Dan vervalt je recht op deelname en vindt er geen restitutie van het geld plaats.
Artikel 6 – Klachten
- Het kan voorkomen dat je ergens ontevreden over bent. De Handvrouw zal uiteraard haar uiterste best doen om naar een oplossing te zoeken. Een consument moet uiterlijk binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming De Handvrouw hiervan schriftelijk op de hoogte stellen. De Handvrouw zal binnen 14 werkdagen reageren op de klacht. Mochten de consument en De Handvrouw er samen niet uitkomen, dan kan er gekeken worden of juridische stappen nodig zijn.
Artikel 7 – Aansprakelijkheid De Handvrouw
- De Handvrouw kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld. De adviezen die worden gegeven in een workshop of een consult zijn vrijblijvend. Het is aan de persoon of deze worden opgevolgd of niet. Wat de persoon met het advies doet, is altijd eigen verantwoordelijkheid en keuze. Dat betekent dat De Handvrouw niet aansprakelijk gesteld kan worden voor directe of indirecte gevolgen van het al dan niet opvolgen van het advies.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 8 – Wijziging algemene voorwaarden
- De Handvrouw mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag De Handvrouw altijd doorvoeren.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Voor bedrijven
Artikel 1 – Definities
- De Handvrouw: De Handvrouw, gevestigd te Haarlemmerliede, KvK-nummer 84960132.
- Klant: De organisatie met wie De Handvrouw een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: De Handvrouw en Klant samen.
Artikel 2 – Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens De Handvrouw.
- De Handvrouw en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- De Handvrouw en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 – Aanbiedingen en offertes
- Aanbiedingen en offertes van De Handvrouw zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.
- Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.
- Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.
- Aanbiedingen en offertes gelden niet voor nabestellingen, tenzij De Handvrouw en de Klant dit schriftelijk afspreken.
Artikel 4 – Aanvaarding
- Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag De Handvrouw de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen.
- Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt De Handvrouw slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.
Artikel 5 – Prijzen
- De Handvrouw hanteert prijzen in euro’s, exclusief btw, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- De Handvrouw mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- De Handvrouw en de Klant spreken voor een dienstverlening een totaalbedrag af.
Artikel 6 – Betalingen en betalingstermijn
- De Handvrouw mag bij het aangaan van de overeenkomst met een bedrijf een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- Een klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die De Handvrouw hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat De Handvrouw aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- De Handvrouw mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 7 – Gevolgen te late betaling
- Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag De Handvrouw de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan De Handvrouw.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van De Handvrouw op de Klant onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door De Handvrouw, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 8 – Garantie
- Wanneer de Klant en De Handvrouw een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor De Handvrouw enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 9 – Uitvoering van de overeenkomst
- De Handvrouw voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
- De Klant moet ervoor zorgen dat De Handvrouw op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de Klant er niet voor dat De Handvrouw tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 10 – Informatieverstrekking door de Klant
- De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan De Handvrouw.
- De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door De Handvrouw redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 11 – Vrijwaring
- De Klant vrijwaart De Handvrouw tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door De Handvrouw geleverde producten en/of diensten.
Artikel 12 – Klachten
- De Klant moet een door De Handvrouw verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant De Handvrouw daarvan op de hoogte te stellen binnen 14 dagen na het vaststellen van de tekortkoming.
- De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat De Handvrouw hierop gepast kan reageren.
- De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en De Handvrouw.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat De Handvrouw andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 13 – Ingebrekestelling
- De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan De Handvrouw.
- De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling De Handvrouw ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 14 – Aansprakelijkheid Klant
- Wanneer De Handvrouw een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 15 – Aansprakelijkheid De Handvrouw
- De Handvrouw kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld. De adviezen die worden gegeven in een workshop of een consult zijn vrijblijvend. Het is aan de persoon of deze worden opgevolgd of niet. Wat de persoon met het advies doet, is altijd eigen verantwoordelijkheid en keuze. Dat betekent dat De Handvrouw niet aansprakelijk gesteld kan worden voor indirecte of directe gevolgen van het al dan niet opvolgen van het advies.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 16 – Ontbinding
- De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer De Handvrouw toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door De Handvrouw nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat De Handvrouw in verzuim is.
- De Handvrouw mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer De Handvrouw kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 17 – Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van De Handvrouw door de Klant niet aan De Handvrouw kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computervirussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen - Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor De Handvrouw 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat De Handvrouw kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als De Handvrouw de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- De Handvrouw hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer De Handvrouw hiervan voordeel heeft.
Artikel 18 – Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en De Handvrouw de overeenkomst aanpassen.
Artikel 19 – Wijziging algemene voorwaarden
- De Handvrouw mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag De Handvrouw altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal De Handvrouw zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 20 – Overgang van rechten
- De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met De Handvrouw aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van De Handvrouw.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 21 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat De Handvrouw bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 22 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en De Handvrouw is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van De Handvrouw is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en De Handvrouw, tenzij de wet iets anders bepaalt.